Steeds meer basisscholen kiezen ervoor om met laptops of mini-notebooks aan de slag te gaan. Sinds de introductie van de iPad krijg ik vaak de vraag of deze geschikt is om in te zetten in het basisonderwijs.
Het apparaat lijkt mij zeer geschikt om in het basisonderwijs in te zetten. Het is handzaam, heeft geen kabels nodig, heeft een lange accuduur en is erg gebruiksvriendelijk. Natuurlijk is het wel raadzaam om te zorgen voor een goede beschermhoes. Het apparaat is namelijk erg gevoelig voor krassen. Daarnaast is het natuurlijk van belang om kinderen in het gebruik te helpen. Vaardigheden van kinderen worden immers vaak overschat.
Minder enthousiast ben ik over de didactisch meerwaarde van een iPad. Bij de begeleiding van scholen met een mini-notebook of laptop probeer ik deze te integreren in het onderwijsaanbod. Dit kan door bijvoorbeeld digitale reken toetsen of dictees af te nemen of natuurlijk met (methode) software. De oude pakketten draaien vaak lokaal op een server of werkstation. De nieuwe educatieve software pakketten staan vooral online. Zowel de oude software als de nieuwe webbased software maken meestal gebruik van Flash. Een techniek die niet door de iPad wordt ondersteund. Dat maakt de integratie met de huidige software erg moeilijk.
Ook het uitwisselen van gegevens vind ik lastig. Het is niet goed mogelijk om de iPad op te nemen in een netwerk. Dat betekent dat je gegevens via internet moet versturen of via iTunes. Dit is met kinderen op basisschool erg lastig. Je zou graag willen dat kinderen bijvoorbeeld hun werkstuk op de iPad kunnen maken en vervolgens makkelijk kunnen uitwisselen.
Ik hoop van harte dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. Ik zie het al voor me: Leerlingen maken hun digitale toets op de iPad en deze wordt automatisch verstuurd naar het leerlingvolgsysteem. Als leerkracht zie je de resultaten nagekeken en al binnen komen! Je bent als leerkracht niet meer aan het administreren maar aan het analyseren. Dat is namelijk een slag die de komende jaren met behulp van ICT gemaakt moet gaan worden. De administratieve last moet en kan met behulp van ICT toepassingen om laag.
Wouter Stiekema
Hey,
BeantwoordenVerwijderenleuke artikel.
Ik ben zelf ICT-coördinator in het basisonderwijs en intensief gebruiker van de Ipad. Helaas vind ik de integratie van de Ipad op zich niet optimaal. Niet het apparaat op zich, maar meer de ermee gepaard gaande kost en het feit dat je afhankelijk bent van de prioritaire software (of althans de iStore).
Voor de prijs zijn veel betere alternatieven beschikbaar, die betere mogelijkheden bieden.
Het apparaat op zich heeft een enorme pedagogische meerwaarde. Vooral naar jongere kinderen toe, want net die 'overschatte vaardigheden' waar je het over hebt vallen voor een groot stuk weg bij het gebruik van een tablet toestel. Geen muis, geen toetsenbord, gewoon aanwijzen en klikken op wat je wil. Heb al diverse individuele experimentjes gedaan en allen blijken een enorm succes.
Ook het feit dat je heel snel en kort aan de slag kan gaan (geen lange reis met heel de klas naar het computerlokaal) kan bijdragen aan een leuke ICT integratie.
Ik denk als de prijs en het aanbod nog wat aantrekkelijker wordt dat het dan zeker iets is om te overwegen voor een basisschool ...
Het uitwisselen van bestanden zou via clouddiensten als Dropbox kunnen. Het ontbreken van flash-functionaliteit vind ik op dit moment het grootste struikelblok. Veel edu-software is inderdaad flashbased en daarmee niet fatsoenlijk bruikbaar op de iPad.
BeantwoordenVerwijderenLaat regelmatig mijn leerlingen stoeien met mijn iPad en zie hoe makkelijk ze ermee uit de voeten kunnen. Daarnaast kun je weinig fout doen of in de warschoppen op de iPad. Dat is vanuit beheers oogpunt een enorm pluspunt.
Kortom, ik ben zeer enthousiast over de iPad in de klas.....moet alleen het flash-probleem wel snel opgelost worden.
Verder interssant artikel.
Tom