Wat is nu werkelijk de toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs? Welke investering is zinvol? Waar leg ik als ICT-coördinator de nadruk op en ga ik op mijn school tijd in investeren? Ipad? Netbook? Touch? Office365? Cloud computing?
Het is een flinke uitdaging om tegenwoordig ICT-coördinator te zijn; te weinig tijd en te veel wensen. Als we alle artikelen die over dit onderwerp geschreven zijn en de ICT goeroes mogen geloven is het slecht gesteld met ICT in het onderwijs.
Tijd voor bezinning en reflectie; welk pad ga ik als school kiezen als het om de ICT ontwikkelingen gaat? Hoe belangrijk is ICT?
Een aantal aandachtspunten voor een ICT –coördinator:
- voer een klein onderzoekje uit; hoe staat ICT er bij mij op school voor?
- Welke onderwijskundige vernieuwingen zijn we als team meebezig?
- Ga in gesprek met je directie; Hoe kijkt die naar ICT? Taken? verantwoordelijkheden?
- Ga in gesprek met je collega’s; hoe denken zij over onderwijs en ICT?
- Begin klein; wat hebben we en wat doen we ermee?
- Formuleer eens twee doelstellingen voor volgend schooljaar; concreet!
- Werk deze doelstellingen uit in een projectplannetje; realistisch!
- Hoe ziet je eigen visie er uit? NIET: het zal wel in de cloud en alle leerlingen zullen we een laptop of Ipad hebben.
- Hoe ondersteun en versterk je het huidige onderwijs middels ICT.
Een goede ICT-er weet wat er op school gebeurt en kan middels kleine projecten draagvlak creëren. Gooi je voelsprieten uit en ga in gesprek met je collega’s.
Wouter Würdemann
Geen opmerkingen:
Een reactie posten